Oogyoga? Dé manier om je oogspieren te ontspannen - Pearle Opticiens Blog
 

Oogyoga? Dé manier om je oogspieren te ontspannen

Yoga is dé manier om lichaam en geest te ontspannen en je innerlijke zelf te versterken. Maar wist je dat er ook zoiets als oogyoga bestaat? Dankzij die oefeningen ontspannen je oogspieren en komen je ogen helemaal tot rust. Je doet het gemakkelijk even tussendoor, wanneer je bijvoorbeeld lang achter de computer zit. Probeer het zelf!

Lijkt oogyoga jou wat vergezocht? Helemaal niet, het is een eeuwenoude manier om je ogen te ontspannen. Want ook voordat we urenlang naar een beeldscherm tuurden, bleek die rust al nodig. Hét bewijs dat oogyoga lang nog zo gek niet is.

Kwartiertje de oogspieren ontspannen

Wist je dat alles wat je ervaart voor een groot deel via je ogen binnenkomt? Visuele informatieverwerking is daardoor erg vermoeiend. Daar kan oogyoga bij helpen. Hieronder vind je enkele oefeningen. Samen duren ze ongeveer een kwartier. Probeer ze uit en ontdek of je het verschil merkt.

Oefening 1: oogbewegingen maken

Ga rustig neerzitten. Zet eventueel je bril af, ontspan je schouders en houd je hoofd stil zodat alleen nog je ogen bewegen. Knijp je ogen stevig dicht en open ze daarna zo wijd mogelijk. Voer daarna deze reeks uit terwijl je in positie blijft:

  • Kijk gewoon recht voor je uit.
  • Kijk recht omhoog en adem in.
  • Kijk recht omlaag en adem uit.
  • Kijk helemaal naar rechts en adem in.
  • Kijk helemaal naar links en adem uit.
  • Kijk schuin naar rechtsboven en adem in.
  • Kijk schuin naar linksonder en adem uit.
  • Kijk schuin naar linksboven en adem in.
  • Kijk schuin naar rechtsonder en adem uit.

Herhaal deze reeks drie maal en kijk daarna gewoon weer recht voor je uit.

Oefening 2: palmeren

Palmeren betekent dat je je ogen bedekt met je handen (handpalmen), waardoor je ze ontspant. De Amerikaanse oogarts Robert Abel schreef erover in zijn boek The Eye Care Revolution:

“De fotoreceptoren in onze ogen worden voortdurend afgebroken en weer opgebouwd. Op die manier verwerken ze het licht. Maar je ogen hebben ook ‘het donker’ nodig om los te breken van deze constante lichtstress. De eenvoudigste manier om oogstress te onderbreken is rustig en diep ademhalen, je ogen bedekken en ontspannen.”

Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe palmeren gaat:

  • Ga comfortabel zitten, liefst met een kussen op je schoot.
  • Zet eventueel je bril af en wrijf je handen een beetje warm.
  • Vorm je handen tot kommetjes.
  • Leg je linkerhand op je linkeroog en hou daarbij je vingers schuin over het midden van je voorhoofd.
  • Leg je rechterhand op je rechteroog en hou daarbij je vingers schuin over het midden van je voorhoofd: de vingers van je rechterhand kruisen nu de vingers van je linkerhand.
  • Laat je ellebogen steunen op het kussen dat op je schoot ligt.
  • Let erop dat je ontspannen zit, maar houd je hoofd en je rug recht.
  • Adem rustig in en uit.
  • Blijf een paar minuten in deze houding zitten (hoe langer het je lukt, hoe beter – enige voorwaarde is dat je ontspannen blijft).

Oefening 3: knipperen met je ogen

Wanneer je gewoon rondkijkt, knipperen je ogen ongeveer elke zes seconden. Dat houdt je ogen vochtig en beschermt ze tegen vuil. Maar wanneer je langdurig achter een beeldscherm zit, knipper je veel minder en drogen je ogen sneller uit. Gebruik daarom deze oefening:

  • Knipper tien keer snel met je ogen.
  • Sluit je ogen 20 seconden.
  • Herhaal deze oefening drie keer.
  • Voer daarna oefening 2 (palmeren) uit.

Ziezo! Voel jij je nu ook weer helemaal relaxed? Merk je al een verschil? Voer deze oefeningen elke dag uit en je zult merken dat ze heel aangenaam en rustgevend zijn voor je ogen. Vooral wanneer je lange dagen achter een beeldscherm doorbrengt. Namasté!

Doe de schermtest

Onze schermtest geeft tips om beter voor je ogen te zorgen bij intensief beeldschermgebruik. Bovendien adviseren we je zichtoplossingen die geschikt zijn als je veel gebruik maakt van schermen en je ogen daar last van hebben. En we geven je tips bij intensief beeldschermgebruik!

Naar de schermtest

PS: ook de 20-20-2-regel helpt mensen die vaak naar een beeldscherm kijken. Keek je 20 minuten naar je laptop of computer? Laat je ogen dan 20 seconden ontspannen door in de verte te kijken (of oogyoga te doen). En spendeer dagelijks 2 uur in de buitenlucht.

Comments are closed.

Navigate